Interview: Cellist Thomas van Geelen over inspiratie en improvisatie

Van alle celloconcerten is dat van Elgar zijn favoriet. Maar om een kort lijstje te noemen van zijn absolute muzikale hoogtepunten blijkt lastig. ‘Het ligt aan je interesse op dat moment,’ legt Thomas uit. Wat volgt is een stortvloed aan titels en namen. Het alom bekende strijkkwartet van Ravel en Quatuor Ebène worden genoemd. ‘O ja, en de aanvoerder van het Nederlands Kamerorkest, Sietse-Jan Weijenberg, is een van de meest indrukwekkende cellisten op klassiek vlak.’

Opvallend is dat er tussen de genoemde werken en artiesten veel jazz zit. Zo is hij een groot bewonderaar van cellist Mark Summer van het Turtle Island Quartet en van Jörg Brinkmann, die volgens Thomas een weg gevonden heeft om te improviseren op de cello. Wat jazz voor hem betekent: ‘Voordat ik aan het conservatorium begon, was ik niet klassiek georiënteerd. Ik schreef muziek en werkte samen met bandjes. Dat slipte wat weg tijdens mijn conservatoriumtijd. Door niet meer te improviseren voelde ik me minder vrij.’ Thomas houdt van klassiek, maar heeft ook een voorliefde voor niet-klassiek. ‘Op dit moment ben ik veel met jazz bezig en ik besteed ook aandacht aan improvisatie bij mijn leerlingen. Want improvisatie heeft mij als klassiek musicus ook verrijkt.’

Het Bartolotti Trio heeft nu ook een nieuw, volledig Amerikaans programma met onder andere muziek van Charlie Parker. ‘Misschien heb ik daar indirect wel wat invloed op gehad, maar het initiatief kwam van Chiel Meijering, die de muziek van Parker voor het Bartolotti Trio heeft gearrangeerd.’

Wie eens wil horen hoe jazz op een cello klinkt, kan morgenavond om 20.30 uur komen luisteren naar zijn concert in het Hijgend Hert in Breda, samen met altviolist Oene van Geel, fluitist Jeroen Pek en gitarist Aron Raams. Of het Bartolotti Trio boeken via Nachtmusik, natuurlijk.

Thomas van Geelen @ Het Concertgebouw
Thomas van Geelen voor Nachtmusik @ Het Concertgebouw