Nieuwe promo Delonix Duo

Het Delonix Duo wordt geroemd om zijn bijzondere bewerking van ‘Siete Canciones Populares Españolas’ (De Falla). Wat kunnen we nog meer verwachten van altvioliste Evgeniya Peschanskaya en slagwerker Konstantyn Napolov? Ze lichten een tipje van de sluier op met een nieuwe videocompilatie:

 

Lyrisch saxofoonspel en sprankelende pianoklanken door Duo IJlstra-García

Een niet vaak gehoorde combinatie: saxofoon en piano. Maar wie Duo IJlstra-García hoort, begrijpt niet waarom. Kristalheldere en prachtige lyrische klanken van de saxofoon met de sprankeling van licht pianospel, dat is Duo IJlstra-García op haar best. Hoor hieronder hoe dit klinkt (live op Radio 4). Nachtmusik is apetrots deze stijlvolle en getalenteerde dames vanaf nu te vertegenwoordigen!

DUO IJLSTRA-GARCÍA from Duo IJlstra-García on Vimeo.

Meer dan muziek

Een interview met Charlie Bo Meijering

 

Charlie Bo Meijering is een geboren pianist. ‘Bij mijn vader stond een piano en mijn moeder had een elektrisch orgel. Als je dan tekenfilms keek, was het leuk om de melodie na te spelen, van Sesamstraat bijvoorbeeld. Klarinet heb ik ook wel graag willen spelen, maar het is toch fijn om jezelf te begeleiden, om harmonisch dingen op te vullen. Op de middelbare school kwam de hartstocht er echt in. Toen wilde ik stukken van Chopin, Schubert en Beethoven spelen.’

Charlie Bo Meijering

Multitalent

Charlie Bo is niet alleen pianist, maar ook tekenaar en beiaardier. ‘Als beiaardier is het alsof je een heel orkest bent in je eentje,’ zegt hij. Maar er is nog meer over Charlie Bo te vertellen. ‘Ik heb ook altijd graag fictie geschreven. Dat heb ik van mijn vader, dat deed hij ook veel. Ik schrijf de verhalen niet vaak op, maar ze uiten zich meestal al snel in een beeldend iets. Bijvoorbeeld in cartoons en strips. Zo komen tekst en beeld samen.’ En dat beeld ziet Charlie overal in: ‘Als ik muziek hoor, heb ik daar vaak een harmonisch beeld bij, dus hoe de noten onder elkaar staan. Ik zie ook de pianotoetsen die dat spelen. Dat heb ik met alle muziek.’

Verhalen

De tekeningen van Charlie Bo vertellen een verhaal: ‘Er is een geschiedenis, al zie je dat niet per se direct aan de tekening. Er is een heden en iets waar het naartoe gaat. Tijd en ruimte zitten er van nature in, en humor is ook belangrijk. Ik vind het fijn om in details te treden. Een tekening hoeft niet realistisch te zijn, maar je kunt je eigen waarheid, een hele nieuwe wereld, creëren met allerlei details. Ik denk weleens: “Zou ik niet met minder penstreken hetzelfde kunnen uitdrukken?” Maar achteraf gezien moesten het toch altijd precies zoveel details zijn. Toch lijkt het me ook wel leuk om met twee penstreken al iets heel moois te maken.’

Improvisatie

Charlie Bo is een geweldige improvisator in alle opzichten. Geef hem een nieuw stuk muziek en hij speelt het meteen weg; vraag hem een variatie te bedenken en hij doet het. Een last-minute concert of een onverwachte wending tijdens het spelen zijn nooit een probleem. ‘Ik improviseer heel veel. Ook het opvangen van het onverwachte, daar meteen iets mee doen, is juist heel spannend. Voor een groep mensen spelen geeft al adrenaline, want je moet alles onder controle hebben. Als er dan iets dreigt mis te gaan, is dat spannend. Wat ik interessant vind bij het studeerproces, is dat je een stuk echt kunt doorleven en het kunt dromen, maar je er ook voor kunt kiezen slechts een impressie te hebben van een stuk. Je kunt daar dan op improviseren en meer met indrukken werken, met je eigen inbreng.’

Grote liefde

Charlie Bo oordeelt niet: beeld en muziek zijn allebei belangrijk voor hem. Maar als hij echt voor de keuze gesteld wordt zegt hij: ‘Ik denk dat ik de meeste tijd moet besteden aan muziek, anders word ik heel onrustig. Als ik een tijd niet heb getekend, is het minder heftig. Dan ga ik wel verlangen naar een museumbezoek of zelf tekenen, maar muziek is toch urgenter. Als je lang niet hebt getekend en dan weer begint, zit je er zo weer in. Bij pianospelen is dat anders.’

Als ik later groot ben..

‘Het lijkt me heel erg bijzonder om een tentoonstelling te hebben met stilstaand beeld, bewegend beeld en misschien wel met maskers – die vind ik ook leuk om te maken. En om daar zelf ook muzikale invulling aan te geven. William Kentridge maakt bijvoorbeeld animaties, tekeningen en maskers en er wordt muziek afgespeeld tijdens de animaties. Dat wil ik ook kunnen, maar dan met mijn eigen muziek. Nu werk ik vaak om het idee van iemand anders te verwezenlijken, maar het lijkt me fijn om het helemaal zelf te doen.’

Charlie Bo Meijering is pianist, tekenaar en beiaardier. Op dit moment werkt hij aan projecten van De Nationale Opera en de Nederlandse Reisopera. Charlie Bo is te boeken via Nachtmusik.nl.

Interview: Cellist Thomas van Geelen over inspiratie en improvisatie

Van alle celloconcerten is dat van Elgar zijn favoriet. Maar om een kort lijstje te noemen van zijn absolute muzikale hoogtepunten blijkt lastig. ‘Het ligt aan je interesse op dat moment,’ legt Thomas uit. Wat volgt is een stortvloed aan titels en namen. Het alom bekende strijkkwartet van Ravel en Quatuor Ebène worden genoemd. ‘O ja, en de aanvoerder van het Nederlands Kamerorkest, Sietse-Jan Weijenberg, is een van de meest indrukwekkende cellisten op klassiek vlak.’

Opvallend is dat er tussen de genoemde werken en artiesten veel jazz zit. Zo is hij een groot bewonderaar van cellist Mark Summer van het Turtle Island Quartet en van Jörg Brinkmann, die volgens Thomas een weg gevonden heeft om te improviseren op de cello. Wat jazz voor hem betekent: ‘Voordat ik aan het conservatorium begon, was ik niet klassiek georiënteerd. Ik schreef muziek en werkte samen met bandjes. Dat slipte wat weg tijdens mijn conservatoriumtijd. Door niet meer te improviseren voelde ik me minder vrij.’ Thomas houdt van klassiek, maar heeft ook een voorliefde voor niet-klassiek. ‘Op dit moment ben ik veel met jazz bezig en ik besteed ook aandacht aan improvisatie bij mijn leerlingen. Want improvisatie heeft mij als klassiek musicus ook verrijkt.’

Het Bartolotti Trio heeft nu ook een nieuw, volledig Amerikaans programma met onder andere muziek van Charlie Parker. ‘Misschien heb ik daar indirect wel wat invloed op gehad, maar het initiatief kwam van Chiel Meijering, die de muziek van Parker voor het Bartolotti Trio heeft gearrangeerd.’

Wie eens wil horen hoe jazz op een cello klinkt, kan morgenavond om 20.30 uur komen luisteren naar zijn concert in het Hijgend Hert in Breda, samen met altviolist Oene van Geel, fluitist Jeroen Pek en gitarist Aron Raams. Of het Bartolotti Trio boeken via Nachtmusik, natuurlijk.

Thomas van Geelen @ Het Concertgebouw
Thomas van Geelen voor Nachtmusik @ Het Concertgebouw

 

De muziek en de beleving

We zijn echt niet minder van muziek gaan houden. Wel zijn mensen muziek anders gaan beleven. Beter gezegd: de manieren waarop muziek beleefd wordt lopen mijlenver uiteen. Sommigen kunnen met gemak urenlang starend in de ruimte niets anders doen dan luisteren, terwijl dat voor steeds meer anderen iets onbegrijpelijks is. Wanneer je je oren gebruikt kun je immers nog zoveel andere dingen doen. Er moet bovendien veel gedaan worden op een dag. En het liefst zo snel mogelijk. We zijn razendsnelle beslissers. Of er naar dat ene concert gegaan wordt, hangt af van slechts een snelle impressie. En die moet indruk maken. Daarna is het zaak dat die niet teleurstelt, natuurlijk.

Met dit in het achterhoofd, of eigenlijk het voorhoofd, maakt Nachtmusik klassieke muziek ook aantrekkelijk voor de bezige bijen, duizendpoten en snelle beslissers onder ons. Toch zonde als een middelmatige foto potentiële bezoekers ervan weerhoudt naar een geweldig concert te komen. Of als een voorstelling zo’n pijn doet aan je ogen dat je er bijna doof van zou worden. Tsja, het oog wil ook wat!

Hieronder twee van de nieuwe beelden die we van Pianoduo Scholtes & Janssens maakten, opdat die recht doen aan hun podiumkwaliteiten. Want een concert van Scholtes & Janssens is een beleving die je niet wilt missen.

The Scholtes & Janssens Piano Duo by Nachtmusik X Laila Cohen Studio
The Scholtes & Janssens Piano Duo by Nachtmusik X Laila Cohen Studio
Scholtes_Janssens
The Scholtes & Janssens Piano Duo by Nachtmusik X Laila Cohen Studio

 

Waar je liefde in stopt...

Er is geen beter moment om iets – een blog? – te starten dan op Valentijnsdag. Want het is goed om je werk met liefde te doen. Liefde maakt het werk licht en het resultaat beter! Ook deze week stopte Nachtmusik weer al haar aandacht en passie in de musici, nu met de focus op Pianoduo Scholtes & Janssens.

Het pianoduo wordt sinds afgelopen november vertegenwoordigd door Nachtmusik. Daarmee koos het ondernemende duo niet alleen voor een kersvers impresariaat (daar is lef voor nodig!), maar ook voor werken aan een mooi nieuw beeld dat hun unieke persoonlijkheid en talent onderstreept. Want Nachtmusik staat altijd garant voor een muzikale ‘totaalbeleving’.

En dus werd er deze week druk geshopt, gemake-upt en gefotografeerd. Nog even wachten op het resultaat, maar hieronder alvast wat behind the scenes van deze productie in samenwerking met fotografe Laila Cohen. 

S&J Behind the scenes 2S&J behind the scenes 3S&J behind the scenes1

O en wat we deze week hebben geleerd? De Nachtmusik-artiest heeft talent én stijl, een goede manager is van alle markten thuis en natuurlijk: alles wordt mooier wanneer je er maar genoeg liefde in stopt.. Happy Valentine!